Wednesday, December 19, 2007

..panjang umo ko ayammmm

hr ni nak cite ayam yg mak aku bela. jgn tak caya mak aku bela ayam. 3 ekor sumenye. mmg le umah bandor..tp ada tanah dan kawasan sket nih, mak aku wat le reban utk membela ayam. tujuannya ialah bila nasik2 tak abes, bleh la disedekahkan kepada ayam itu. dan bila ayam itu sudah besar, maka kita pon sodakallahulazimmmm la ayam2 itu. ha ha

pg td lam kul 7 lebih gtu, masa mata aku masih lagi nak pejam, bapaku mengejutkan seluruh isi rumah (aku ngan adik aku je..kui2) utk menjalankan projek menangkap ayam... alah ayam tu lam reban je. bukan lepas pon. tp sbb ayam itu ada sedikit busat dan sangat garang, maka adik aku diamanahkan utk merembat ayam itu di dalam reban utk disembelih pagi ini. lebih kurang 10 menet, 2 ekor ayam2 itu sudah selamat di tangkap dan diikat kakinya. cara2 utk takmo kasik ayam itu lepas, kakinya diikat dan kepaknya disilangkan supaya kalau ikatannya kurg kuat, dia takleh terbang.. pelajaran pertama menangkap ayam ye tuan2. he he

jadiknya lam kul 8 gtu, sekonyong2 den ni hahh yg baru bangun, p mandi dan g kedai untuk proses mengorbankan ayam itu. kedai pertama, dekat depan mesjid ulu klang tu, betul2 dkt traffic light nak ke keramat au4. kat situ ayam2 dia mang segar bugar dan mmg dorg terer lam menyembelih ayam. tp malangnya, pagi ni sgt la taksesuai nak sembelih ayam itu sbb org dh ramai dan sgt panjang beratur umpama nak beli donut j co je gamaknya. ha ha

maka, kensel la nak sembelih kat situ. mak aku kata, kita g pasar keramat. otw nak g tu, singgah plak la kat pasar tani belakang lrt jelatek tuh.beli tempe utk dimasak lodeh. byk nau persinggahannya. panjang lagi umur ayam itu ghopanya.

lepas g pasar tu, mak aku kata, eh takyah la. kita tuko tempat, kita g pasar bandar baru ampang. kat situ ada jugak org sembelih ayam. ooo eh. maka aku pon menukar la direction balik ke ampang. bpusing2 ok. sampai pasar ampang dh kul 9 lebih. tp kat pasar tu lak air panasnye dh abes.. nak sembelih boleh la, abes sapo lak nak mencabut bulu eh? idak le teman sanggguuupppp..! isk. kensel lagi.

last2 p bekpes dulu. pastu mak aku kata kita balik umah dulu la. pg2 ni tak dpt la nak sembelih ayam ni org ramai lak. silap la hari ni tangkap ayam. patut semalam or kelmarin, ada gak org nak layan.

hmmm..last2nye, balik umah balik....dan ayam2 itu dilepaskan. g beli ayam kat kedai je senang!

buek penat den yo!! kalu tau den bangun kul 14 hari nih... kui2..

selamat la ko ayam. hari ni ko terlepas..sok lusa, blom tau!! bersedia je la utk dikorbankan! (ceh, macam la ayam ni ada wat dosa ngan aku. hahahahhahaha)

to all, selamat hari raya korban. berhati2 di jln raya. jgn jd korban di jalanan pula. ingat la org2 yang tersayang. eceh, cam iklan radio laks..:)

sapo2 nak mai umah den mai la....pintu umahku sentiasa terbuka.

salammmsssss

1 comments:

shasha said...

salam aidiladha kak..jgn mamam daging byk2 yerrkk