Wednesday, March 7, 2007

..pesanan: bwk keta OR motor hati2..

..aku just nak remindkan diri aku ngan kawan2 yg baca nih, pls drive carefully on the road..be alert all the time...!tadi aku bwk mak ayah aku g klang..tgk anak2 buah aku demam 2 minggu tak baik2.. lam kul 3 bertolak dr kl...jam plak kat dpn angkasapuri sampai ke exit sunway kat jambatan penang tuh...ada satu inseden yang berlaku berdekatan ngan exit sunway tuh...ada byk lori besar2 ikut lane belah kiri..aku kat lane tengah..ada lori belah kiri aku overtake dpn aku..mang panjang lori nih...sib baik aku alert..sbb dia masuk tak bagi signal..dia main masuk je..tu takpe lagi...dpn lori tu ada lori lagi besar..yg 6 tayar tuh..aku tgk kat tayar blakang dia cam berasap..aku ingat ekzos dia ke ape..skalik tu elok je aku pass by..rupanya yg berasap tu dr ekzos sebijik motor yang dah jatuh kat tepi lori, org yg bawak motor tu jatuh kat tayar blakang lori tersepit...!!aku rasa tangan dia hancur kena gilis tayar lori yg besar tuh...menjerit2 dia..sib baik ada keta lain hon..suruh lori tu berenti..aku rasa keta hyundai getz kot.. lori tu sempat break. kalau sket lagi dia jalan..mang abg tu innalillah...hish!simpang malaikat!!!mak aku siap jerit, tutup2 mata tak nak tgk..aku yg bwk keta ni plak yg gigil..aku nampak dr side mirror kiri aku driver keta getz tu melompat kuar dr keta terus naik atas lori..suruh driver lori tu turun...tu je aku sempat tgk pasal lepas pd jambatan tu dah tak jam...so drive cam biasa balik..tapi sepanjang jalan mang aku gigil dan terbyg2 abg yang nyaris2 kena gelek ngan lori tuh! hish...ya Allah, panjang umur dia..walaupun mungkin dia cacat or hilang sbelah tangan tp at least nyawa dia masih ada...!so guys..ni pesanan tuk aku..ngan korg gak..berhati2 la memandu, kdg2 kita tak salah..org lain yg salah pun kita kena gak...anyways, nak mengelakkan dr berlaku bende2 nih, masuk keta baca bismillah and selawat and doa naik kenderaan tu skalik..kalau tak sempat, baca bismillah pun cukup pasal aku penah dgr ceramah agama lam radio ustaz tu kata sbenarnya setan ni ada kat mana2 (korg pun tau kan..) kalau kita naik keta dia bertenggek atas keta kita dan tujuannya untuk melalaikan kita..kalau kita baca bismillah, setan akan lari...insyaAllah perjalanan kita akan selamat...jdkan amalan, semoga kita sentiasa dijauhkan dr malapetaka...amin...

3 comments:

Anonymous said...

aku pun ada kisah gak semalam tapi tak ngeri mcm ko la non... pagi semalam aku singgah kedai nak duplicate kunci..time nak gerak, aku jalan ler nak kuar simpang..tetiba keta yang park kat tepi jalan tu reverse, laju lak tu...aku nak horn tapi tak tertekan..aku elak,bjaya gak tekan horn..keta tu stop..perghh...jarak bontot keta perdana tu ngan pintu driver side aku nih adalah dalam seinci..ketar satu badan..tengah bayang kalu dia tak sempat brek,memang keta aku konpem kemek lah kena hentam...yang paling aku takut, ngan aku2 kena hentam sebab memang tepat ke arah kanan aku keta tu nak tuju...agak2 10 minit gak ler badan aku menggigil... alhamdulillah takde apa2..driver perdana tu pompuan yang aku rasa taktau apa gunanya setiap keta ada cermin pandang belakang..
tapi betul kata ko enon, amalkan ler doa naik kenderaan..insyaallah, Allah lindung kita..tu yang aku amalkan sejak last keta aku accident dulu...

enonz said...

Allah Maha Kaya..sib baik ko selamat wan...kalu tak..isk..tak dapek aku bayangkan...

enonz said...

..hari ni kan aku satu hari on the road, tak leh tgk lori...isk..ngeri..!terbyg2 pale abg yg nyaris2 tuh...hishhhhh!